MENUMENU
Sunn mat

7 ingredienser mot overgangsplager

Linfrø på skje og i glass på sølvfat

Alle kvinner kommer i kontakt med overgangsplager, det er uunngåelig. Men ikke alle får ubehagelige symptomer. Noe av svaret kan ligge i hva du spiser. Her er de beste rådene for å redusere plagene ved overgangsalderen – uten en eneste pille!

Mer enn åtte av ti kvinner får ubehagelige symptomer når de kommer i overgangsalderen. Det opptrer gjerne i 45–55-årsalderen, men mange er tidligere ute. Overgangsalderen er et faktum når produksjonen av kjønnshormonene østrogen og gestagen i eggstokker og livmor minker. Dette skjer gradvis, og etter noen år med uregelmessige blødninger, opphører de helt.

Kjenner du disse?

Overgangsplagene er mange: Hetetokter, nattesvette, humørsvingninger, hjertebank, pusteproblemer, svimmelhet, tretthet, tørr hud, tørre slimhinner som gjør samleie smertefullt, blærekatarr og urinlekkasje. Lyder kanskje ikke så festlig, men de fleste slipper heldigvis unna med bare noen av disse symptomene. Og så er det godt å vite at helt vanlig mat kan hjelpe deg. Og her er de beste 7 ingrediensene mot overgangsplager.

Linfrø

Disse er kanskje mest kjent for sitt høye fiber- og omega-3-innhold, men de inneholder også planteøstrogener (lignaner) som minner om vårt eget østrogen. For å få i deg disse stoffene, må linfrøene være knuste, ellers går de ufordøyd gjennom kroppen. I studier har planteøstrogenene fra linfrø vist seg å kunne begrense inkontinens hos kvinner i overgangsalderen.

Prøv dette deilige knekkebrødet med linfrø!

Fisk

For deg som ikke har kommet i overgangsalderen enda, kan det være fint å vite at et høyt inntak av fisk ser ut til å utsette menopausen med opptil tre år. Dette gjaldt for de som spiste fet fisk, altså laks, ørret, tunfisk, sild, makrell og kveite. Årsaken er innholdet av omega-3 i fiskefettet.  Og for deg som allerede har kommet i overgangsalderen, er omega-3-fett nyttig for blant annet hjernefunksjonen. Så fisk er bra uansett!

Du kan også få plantebasert omega-3 – i denne havregrøten, for eksempel!

Soya

Om vi går til Japan, finner vi at hetetokter i menopausen er høyst uvanlig. Så ukjent er fenomenet at de ikke engang har et eget ord for hetetokter. Ifølge en rekke forskere ligger forklaringen i kostholdet. I Japan er soyabønner en av de viktigste kildene til protein i det tradisjonelle kostholdet. Soya inneholder i tillegg noen helt spesielle stoffer, kjent som isoflavoner eller planteøstrogener. En rekke studier har fastslått at isoflavonene virker svært likt østrogen i kroppen. Men planteøstrogenene er mildere og har, så vidt man vet, ikke de negative bivirkningene som for eksempel syntetisk østrogen kan ha.

Prøv en deilig gyllen høststyrkedrikk med soya her.

Proteinrik mat

Husk å spise nok av fisk, nøtter, grove kornprodukter, magre melkeprodukter og ev. rent kjøtt. Proteinet herfra gir hjernen råstoff til å lage serotonin, en nevrotransmitter som hjelper deg å sove godt, holde humøret oppe og kontrollere appetitten. Forskning viser også at gode serotoninnivåer hos kvinner i overgangsalderen kan beskytte mot hetetokter.

Les mer om serotonin her.

Mandler og brune sesamfrø

Kvinner har mindre beinmasse og er mer utsatt for å utvikle beinskjørhet (osteoporose) i eldre år enn menn. Det er naturlig å tape beinmasse med alderen, akkurat som andre aldersprosesser er naturlige. Men hos kvinner akselererer beintapet etter overgangsalderen på grunn av redusert østrogennivå i kroppen. Mandler, mandelmelk, kalsiumberiket soyamelk og brune sesamfrø er gode kilder til kalsium. Du kan også bruke mager melk, gjerne tilsatt vitamin D, det er supert for skjelettet.

Mandler kan brukes til sunn snacks – som disse sukrede mandlene.

Gulost og brunost

Jod er et sporstoff vi ofte får for lite av her i Norge, og spesielt gjelder det kvinner. Forskning viser at jo bedre jodstatus du har, desto mindre hetetokter har du i overgangsalderen. De beste kildene til jod er meieriprodukter, fisk og egg. Jod er også helt avgjørende for stoffskiftet vårt og henger sammen med hvor opplagt du føler deg.

Kinesisk yams

Denne eksotiske roten er kanskje ikke så lett å få tak i, men den kan fort bli noe du finner i helsekosten, skal vi tro ny forsking. Kinesiske forskere har funnet at et protein i denne roten har like gode effekter på overgangsplager som hormonbehandling – men uten økt risiko for brystkreft.

Flere tips!
  • Unngå de verste hetetokt-utløserne. Styr unna chili, alkohol, sjokolade og koffein på kvelden – det gir garantert svette om natten.
  • Smør huden innenfra. Sunt, mykt fett fra nøtter, frø og planteoljer er med på å holde huden din fet nok til at ikke vannet fordamper. Samtidig får du råstoff til å produsere mer kvinnelige hormoner.
Røyker du?

Da kommer du sannsynligvis i overgangsalderen omtrent to år tidligere enn om du ikke hadde røykt. Fordi fettvevet er sentralt i hormonproduksjonen, vil tynne kvinner få de største plagene. Er du tynn og røyker, er du aller mest utsatt. Uansett hvor hardt eller lett du er rammet, så er overgangsalderen ikke en sykdom, men en naturlig tilstand. Hvordan den arter seg, varierer fra kvinne til kvinne – og kostholdet spiller også inn.

Subscribe & Follow

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar