Sunn mat

Bær, naturens vakreste supermat

En hvit skål med røde jordbær med grønn hams på

Bær er rett og slett noe av det sunneste du kan spise! De er kalorifattige, fiberrike og propp fulle av spennende antioksidanter så vel som viktige vitaminer og mineraler. Og de trenger minimalt med tilberedning – en skyll i kaldt vann er gjerne alt som skal til!

Lar du bær bli en viktig del av frukt- og grøntinntaket ditt, gjør du deg selv en stor helsetjeneste. Det er lett å få favoritter, men utforsk sesongvariasjonene også. På den måten sikrer du deg et så variert næringsstoffinntak som mulig.

Tynt, fargerikt skall

Bærene lyser mot oss fra grener og lyng, de skiller seg ut ved sin innbydende farge. Fargen sitter i skallet og skal lokke både fugler, dyr og mennesker til å spise bærene. Skallet er tynt, slik at frøene i bærene lett skal bli spredt når bæret er spist. Fargen på skallet, samt de spesielle beskyttende egenskapene som skallet har, skyldes kjemiske stoffer planten produserer. På samme måte som de beskytter bæret mot kulde, insekter og solskade, kan stoffene beskytte oss mot celleskader, for tidlig aldring og forandring i arvestoffet. Vi kaller disse stoffene for antioksidanter.

Finn et strå…

Det finnes en rekke forskjellige bærslag, og mange av disse vokser vilt i Norge, slik som blåbær, markjordbær, villbringebær, tyttebær og multer. Bærene inneholder relativt mye vann og sukker. De fleste bærslag inneholder noe vitamin C, hvorav solbær og jordbær skiller seg ut med spesielt høyt innhold.

Jordbær: Jordbær er en anvendelig bærsort som er rik på vitamin C og andre antioksidanter. Jo rødere de er inni, desto mer antioksidanter inneholder de.

Bringebær og bjørnebær: Disse bærene har et noe lavere innhold av vitamin C enn jordbær, men det er fortsatt et bra nivå. Til gjengjeld har bringebær og bjørnebær høyt innhold av andre antioksidanter, for eksempel fenoler. Lutein i bringebær er bra for synet. Kostfiberinnholdet er også godt på grunn av alle frøene.

Multer: Multer er en utmerket kilde til vitamin A i form av betakaroten – det ser vi på den gullgule fargen. I tillegg inneholder multene vitamin E, C og kostfiber. Dessuten har multer et bra innhold av andre antioksidanter.

Solbær: Solbær skiller seg ut blant bærsortene ved at de inneholder mer jern enn de andre sortene. Solbær har også et meget høyt innhold av vitamin C – faktisk tre ganger så høyt som i appelsin.

Blåbær: Disse små bærene er små helsebomber på grunn av antocyaninene – det blå fargestoffet i blåbær. Lutein i blåbær er bra for synet. Innholdet av vitaminer og mineraler er for øvrig ikke så høyt. Blåbær virker også stoppende og er derfor anbefalt ved diaré.

Rips og stikkelsbær: Både rips og stikkelsbær har et relativt høyt innhold av vitamin C. Felles for disse bærsortene er imidlertid også at de inneholder mye av fiberstoffet pektin – som også virker positivt på kolesterolet i blodet.

Kirsebær, morell og physalis: Disse tre steinfruktene er ikke egentlige bær, men de er antioksidantsrike for det! Og antioksidantene sitter i skallet. Physalis inneholder betakaroten, noe som forklarer den oransjegule fargen.

Tranebær og tyttebær: Disse svært syrlige bærene inneholder benzosyre, et kraftig naturlig konserveringsmiddel som forklarer hvorfor syltetøy og saft av disse bærene så å si aldri mugner. I kroppen kan disse stoffene være til hjelp dersom du har urinveisinfeksjon.

Bruk bær!

Trenger du tips til å inkludere mer bær i kosten din? Prøv disse enkle forslagene:

  • Topp en skål blandede bær med vaniljekesam og hakkede pekannøtter
  • Ha oppkuttede jordbær i fullkorns-frokostblandingen
  • Ha blåbær over en grønn salat
  • Kjør bær, banan, isbiter og litt ekstra lett melk til en forfriskende smoothie

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Sliter du med urinveisinfeksjon? – Gunn Helene Arsky
    21. november 2019 at 08:39

    […] melkeprodukter. Kjøp deg en juicepresse og lag juice av bringebær, tyttebær, jordbær, solbær, tranebær og multer. Men ikke tilsett sukker – da mister du hele den forebyggende […]

  • Reply
    Rødkål, ikke bare til jul - gode tips fra Gunn Helene Arsky
    13. februar 2020 at 08:38

    […] enn grønn og hvit kål, for eksempel antioksidanten antocyanin. Antocyaniner som vi også finner i blåbær, ser ut til å kunne beskytte hjernecellene våre mot demens og Alzheimers […]

  • Leave a Reply