Sunn mat

Brennesle – næringsrik og betennelsesdempende

brennesle og løvetann på fjel innendørs

Brennesle har vært kjent i urtemedisin siden antikken. De gamle egypterne brukte brennesle mot leddgikt og smerter i korsryggen, mens romerske tropper gned det på seg selv for å holde seg varme. Ny forskning viser at det har mye for seg.

Brenneslens vitenskapelige navn, Urtica dioica, kommer fra det latinske ordet uro, som betyr “å brenne”, fordi bladene kan forårsake en midlertidig brennende følelse når de kommer i kontakt med hud. Det skyldes at bladene har hårlignende strukturer som stikker og gir kløe, rødhet og hevelse.

Men når brenneslen er oppvarmet eller tørket eller kjørt til mos i en blender, er hårene ødelagt og du kan trygt spise brenneslen. Og det bør du, for denne gratis maten har mange helsefordeler.

Næringsrik brennesle

Både blader og rot på brenneslen inneholder et bredt utvalg av næringsstoffer, inkludert:

  • Vitaminer: Vitamina A, C og K, samt flere B-vitaminer
  • Mineraler: Kalsium, jern, magnesium, fosfor, kalium og natrium
  • Fett: Linolsyre, linolensyre, palmitinsyre, stearinsyre og oljesyre
  • Aminosyrer: Alle essensielle aminosyrer (men i små mengder!)
  • Polyfenoler: Kaempferol, quercetin, kaffeinsyre, kumariner og andre flavonoider
  • Pigmenter: Beta-karoten, lutein, luteoxantin og andre karotenoider
  • Dessuten fungerer mange av disse næringsstoffene som antioksidanter i kroppen.

Antioksidanter er molekyler som bidrar til å forsvare cellene dine mot skade fra frie radikaler. Skader forårsaket av frie radikaler er knyttet til for tidlig aldring, samt kreft og andre sykdommer. Studier tyder på at brennesleekstrakt kan øke blodnivået av antioksidanter.

Kan redusere betennelse

Betennelse er kroppens måte å helbrede seg selv og bekjempe infeksjoner. Men om betennelsen blir kronisk, kan du få varige skader. Brennesle inneholder flere forbindelser som kan redusere betennelse, blant annet ved å senke nivået av flere inflammatoriske hormoner.

I en studie der deltakerne tok et kosttilskudd med brennesle, fikk de en betydelig redusert smerte fra leddgikt. I tillegg følte deltakerne at de kunne redusere dosen av antiinflammatoriske smertestillende midler på grunn av brenneslen. Når det er sagt, så er det fortsatt for lite forskning til å kunne anbefale brennesle som en antiinflammatorisk behandling.

Vil du lage mat med brennesle? Prøv disse tipsene!

Kilder:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210803312000978

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20015358

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply