Sunn mat

Fibromyalgi og kosthold

kvinne med hendene foran ansiktet

Fibromyalgi er en sykdom av ukjent årsak som medfører kroniske smerter i muskler og senefester i armer, ben, nakke og rygg. Tilstanden er klart vanligst blant kvinner.

Hvis du er blant de mange tusen nordmenn (eller skal vi si kvinner) som lider av fibromyalgi, vet du kanskje av erfaring at det er godt for sykdommen å leve sunt. Det vil si en livsstil med god og variert kost og med mosjon i hverdagen på et nivå som du klarer.

Noen opplever at ulike matvarer kan forverre symptomene, slik som ved migrene. Likevel er det individuelle variasjoner, og kostrådene som presenteres her, er av den art at det som virker for noen, ikke virker for andre. Så her må du prøve deg frem:

  • Spis rikelig med frukt, bær og grønnsaker, de inneholder antioksidanter som styrker immunforsvaret.
  • Spis proteinrik, mager mat som fisk, kylling, belgvekster og litt egg.
  • Merker du ubehag når blodsukkeret svinger? Spis regelmessig, grovt og uten store søte utskeielser, det utjevner blodsukkeret.
  • Drikk rikelig med vann, nok til at urinen er lys til klar.
  • Er det matvarer du spesifikt reagerer på, så utelat den en periode, før du tester den igjen. Opptrer symptomene på nytt, bør du kutte matvaren ut permanent.
  • Koffein virker negativt på de fleste. Kutt ut kaffen, eller trapp ned over tid. Gå gjerne over til koffeinfri kaffe.
  • Begrens inntaket av salt.
  • Har du problemer med tarmen, kan en daglig dose fermentert mat med levende melkesyrebakterier få normalisert bakteriefloraen. En overvekst av de ”gode” bakteriene på bekostning av de ”onde” kan virke positivt på sykdomsbildet.
  • Alkohol, sjokolade og drikke med kullsyre i skal også virke uheldig på mange. Prøv å kutt det ut, og se om du blir bedre! (Disse matvarene er jo uansett ikke nødvendige i kostholdet vårt).
  • Velg bort mettet (hardt) fett, og begrens mengden med umettet (mykt) fett.
Fibromyalgi krever ikke total kostomlegging

Det finnes mange nettsteder for pasienter med fibromyalgi, og mange presenterer sine hjemmelagede dietter som de mener har hatt god virkning på dem. Man skal ha respekt for erfaringen disse enkeltpersonene har gjort seg, men det er ikke å anbefale å legge om kostholdet totalt. Det kan skape stress og mer plager. Følg heller noen av rådene ovenfor, og spis et variert og sunt norsk kosthold.

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar