MENUMENU
Sunn mat

Flott hår vinter som sommer

Kvinne utendørs vinter sne vinterjakke

Ingen sjampoer i verden kan hjelpe deg med slapt, tørt hår dersom du ikke spiser sunt, drikker nok, er i bevegelse og holder deg unna røyken. Her er noen gode kostråd for sunt, blankt hår.

Hvilke vitaminer er viktige for håret?

Svaret er i grunnen alle, men noen av vitaminene har en mer vesentlig rolle enn andre. Et tilstrekkelig inntak av vitamin A sørger for at de hårproduserende cellene i hodebunnen vokser og gjør jobben sin som de skal. Om du lider av vitamin A-mangel, kan det resultere i hårtap og flass som følge av at celleavfall hoper seg opp i hårsekkene.

Vitamin B6, folat og B12 er viktig for dannelsen av hemoglobinet i de røde blodcellene. Hemoglobinet tilfører oksygen til alle kroppens celler. Uten tilstrekkelig med oksygen vil cellene i hodebunnen kunne produsere skadet hår, øket hårtap og saktere gjenvekst. Vitamin C er indirekte med på å holde håret sunt, ved å sørge for godt hold i bindevevet rundt hårcellene.

Hvilke mineraler er viktige for sunt hår?

Alvorlige ubalanser i inntaket av alle mineraler og sporstoffer kan skade håret, men noen stoffer er mer avgjørende enn andre. Kobbermangel kan svekke hårstrået og føre til øket hårtap. De færreste spiser for lite kobber i Norge, men om du spiser for mye sink, kan det utkonkurrere kobberet i tarmen og dermed føre til kobbermangel.

Sink er viktig for sårheling og huden generelt. Flassing og øket hårtap er symptomer som følger av sinkmangel. Sink spiller også en rolle i vedlikeholdet av talgkjertlene som er tilknyttet hårsekkene.

Jern er avgjørende for at hemoglobinet i de røde blodcellene skal kunne frakte oksygen til alle celler i kroppen, også cellene i hodebunnen. Jernmangel kan derfor også påvirke hårkvaliteten.

Om du mister hår, og lurer på om det kan ha noe med mineralnivåene dine å gjøre, kan du be fastlegen din om å måle kobber, sink og jern i en blodprøve. Dermed vet du sikkert om du trenger tilskudd eller ikke.

Spis deg til et flott hår

  • Spis rikelig med frukt, bær, grønnsaker og belgvekster, det sikrer deg et bredt spekter av vitaminer og mineraler.
  • Velg det groveste blant brød- og kornvarer, det øker inntaket av mineraler.
  • Nøtter og frø gir deg mineraler og en god del proteiner.
  • Velg magre og rene kjøttprodukter for protein og jern.
  • Drikk mye vann, slik at urinen holder seg lys.
  • Inkluder gjerne soya i kostholdet ditt, det inneholder isoflavoner som kan bedre hårveksten. Bruk soyayoghurt, soyamelk eller tofu.
  • Ristede soyabønner er både proteinrike og fulle av isoflavoner og passer utmerket som en liten snack.

Her er en oppskrift på et skikkelig grovt brød du enkelt baker selv!

Subscribe & Follow

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar