Sunn mat

Hvorfor du bør elske sort pepper

hel sort pepper i skje innendørs

I Romertiden ble pepper brukt som løsepenger under beleiringer. Ikke bare smakte det godt, det ble også tillagt afrodisiakiske egenskaper, og det ble smurt på soldatene før kamp som et styrkende middel. Nå viser moderne forskning at sort pepper har veldig mye for seg, ikke bare smaksmessig, men helsemessig.

Sort pepper for sex

De første som tok i bruk sort pepper som medisin, i alle fall som er skriftlig dokumentert, var kineserne under 700-tallets Tang-dynasti. Kineserne tilla sort pepper en varmende effekt i kroppen, og de brukte det mot ”kald mage” som slo seg ut i magesmerter, oppkast og diaré. Det ble også brukt i mennenes badevann før en utsvevende og erotisk gledesnatt. Bruk av pepper står også nevnt i arabiske sexmanualer fra før 1000-tallet.

Der pepper’n gror

I India, der pepperen stammer fra, har sort pepper en sentral plass i tradisjonell ayurvedisk medisin. Pepper brukes mot fordøyelsesproblemer som forstoppelse, sure oppstøt, oppkast, diaré og luft i magen. I tillegg brukes det mot forkjølelse, hoste og sår hals. Det anbefales ofte til folk med en såkalt kapha dosha, en kroppstype kjennetegnet ved kulde, fuktighet, tyngde og treghet.

Du finner pepper i indisk te, chai, sammen med andre varmende kryddere som kardemomme, kanel, nellik, ingefær og stjerneanis. I følge ayurvedaen skyldes for eksempel diabetes en ubalanse i kapha og har sitt opphav i for lite ”ild i fordøyelsen”. Sort pepper brukes som en varmende urt som skal stimulere fordøyelsen. På samme måte brukes sort pepper mot kolera, kolikk, hodepine, tannpine og urinveisproblemer.

I Europa i middelalderen ble sort pepper brukt som et konserveringsmiddel for kjøtt og annen lett bedervelig mat, men siden pepper var så dyrt, var ikke dette en utbredt praksis.

Nyttig næring

Vi spiser jo sjelden pepper i teskjefuller, men som så ofte er det slik at alle monner drar, også når det gjelder de spennende næringsstoffene og andre aktive stoffene som er i pepperkornene. Så lite som to teskjeer sort pepper per dag gir deg 12 % av ditt daglige manganbehov, over 8 % av ditt K-vitaminbehov, nesten 7 % av ditt jernbehov og 4 % av kostfiberbehovet. Og det uten at du omtrent får i deg en eneste kalori!

Ny viten viser

Sorte pepperkorn er bærene fra pepperbusken. De har blitt brukt i mange moderne medisinske forsøk, fra å behandle nikotinavhengighet hos røykekuttere via å bedre balansen hos eldre til å styrke svelgerefleksen hos slagpasienter. Men selv om mange av studiene er lovende, er det fortsatt langt igjen før man kan si at sort pepper hjelper ved disse tilstandene.

Med en gang du får pepperholdig mat i munnen, sendes det signaler fra smaksløkene via hjernen til magen om at her kommer det mat. Celler i slimhinnen i magesekken setter i gang med å produsere og utskille saltsyre, noe som letter fordøyelsen av maten som snart kommer ned i magesekken. Saltsyre trenge blant annet til fordøyelse av proteinrik mat som kjøtt, fisk, fugl, ost og bønner. Dersom du har en for dårlig produksjon av saltsyre, kan maten bli igjen i magesekken for lenge og du kan få sure oppstøt og halsbrann som resultat. Eller maten kan gå ubehandlet ned i tarmen og være føde for de sykdomsfremkallende tarmbakteriene. Deres aktivitet kan igjen irritere, gi gassdannelse og gi løs eller hard mage.

Sort pepper har lenge vært kjent for sin egenskap til å forebygge dannelsen av tarmgass. Dette skyldes nok hvordan pepper stimulerer dannelsen av saltsyre. I tillegg har sort pepper evnen til å øke svetteproduksjonen og urinustskillelsen.

Ikke nok med det: Sort pepper har vist seg å ha en imponerende antioksidantkapasitet. I tillegg er den antibakteriell – det vil si at den tar knekken på bakterier. Disse egenskapene er også med på å forklare hvorfor det smakfulle krydderet har en positiv helseeffekt på hele fordøyelseskanalen, fra munnhule til endetarm.

Her får du en deilig oppskrift der sort pepper virkelig gjør helsemessig nytte – i gullmelk!

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar