Sunn mat

Mat for huden i høst

kvinne ute i høstsolen

Sommeren er ugjenkallelig over, og den solbrune huden på vei til å blekne. Finn ut hvordan du kan ta vare på gløden og friskheten helt naturlig – med mat for huden.

Mykt fett

Noe av det viktigste du gjør for huden din, er å spise nok, og riktig type, fett. Kutter du for mye ned på fett, er resultatet ofte enda fetere og mer betent hud enn før. Har du fet hud, er det spesielt viktig at du får tilstrekkelig med de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6. Disse fettsyrene inngår som viktige byggesteiner i huden. De er med på å holde skadelige stoffer ute, på samme måte som det holder fuktigheten på plass i huden. Huden er avhengig av god fukt for å se frisk ut. Fordi det essensielle fettet også er med på å dempe betennelsesreaksjoner, vil huden se bedre ut med omega-3 og omega-6 i kosten.

Kilder: Fet fisk, tran, planteoljer, nøtter, frø, fullkorn og myke plantemargariner.

Vitamin E

Denne kraftige antioksidanten går også under navnet ’foryngelsesvitaminet’, fordi det har en svært beskyttende effekt på alle kroppens celler – også på hudcellene. Vitamin E beskytter cellene mot for tidlig død. Vitamin E finner i celleoverflaten og forhindrer at cellen harskner ved selv å la seg utsette for harskning. Harskning kan oppstå som følge av naturlige prosesser i kroppen, men også om du utsettes for forurensning eller sigarettrøyk – din egen eller andres. Vitamin E sparer fettet i cellen, og cellen holder seg frisk. Fordi vitamin E brukes opp i denne prosessen, må vi få tilført vitamin E gjennom kosten hver dag.

Kilder: Vitamin E brukes i plantenes verden til å beskytte ’den kommende generasjonen’, det vil si frø og spirer. Dermed finner du mye vitamin E i nøtter, mandler, frø og i hvetekim. Hvetekimolje er en av de mest E-vitaminrike matvarene. Bruk noen dråper over salaten din!

Betakaroten

Betakaroten er en kraftig antioksidant i karotenoidfamilien. Det finnes i frukt og grønnsaker og er opphavet til den lekre fargen på gulrot og søtpotet. Det kan omdannes til aktivt vitamin A i kroppen ved behov. Overskuddet lagres i fettvevet rett under huden, og derfor kan du få en nydelig, solgyllen tone i huden om du spiser godt med betakarotenholdig mat i høst- og vintermånedene. I tillegg er vitamin A i form av betakaroten viktig for normal celledeling og forebygging av ulike former for kreft.

Kilder: Gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat, aprikos.

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar