Jeg spisset ører forleden da jeg hørte begrepet post melk-generasjonen. Det var et nyhetsinnslag, og det dreide seg om plantebasert melk.
Du har sikkert lagt merke til at det har dukket opp et bredt utvalg av plantebaserte melkeliknende drikker. Kokosmelk på boks har vi hatt lenge, men nå finnes det også drikke-kokosmelk uten alt fettet. Du får rismelk, mandelmelk, cashewmelk, soyamelk, havremelk og blandinger av disse.
Hvorfor har det blitt et generasjonsskifte så stort at vi kan snakke om post-melk-generasjonen?
Trender som sammenfaller
Over det siste tiåret har vi sett en stor og vedvarende trend innen mat og drikke, og den heter helsetrenden. Innen helsetrenden har blant annet laktosefri mat vært i fokus. Samtidig har vi en annen og diger trend – ikke bare innen mat og drikke, men innen livsstil generelt – og det er klima- og miljøbevissthet.
Disse to trendene møtes når det kommer til plantebaserte melkedrikker. For i en verden der de fleste ikke tåler laktose, og hvor klimakrisen er et faktum, er det så absolutt plass til et produkt som plantemelk. Som bare for få år siden ble betraktet som noe merkelig, noe for allergikere. Og nå er det allemannseie. Mange bruker plantemelk som en myk overgang til et grønnere og mer plantebasert kosthold.
Meieribransjen har tatt dette inn over seg, og lanserer nå plantebaserte melkedrikker som en del av sortimentet sitt. I Norge har for eksempel det Tine-eide selskapet Sunniva (som har et bredt juiceutvalg fra før) lansert Gryr melkeerstatninger basert på havre, kokos og raps. På den måten får de et bein innenfor dette nye markedet, som er i rask vekst.
(du trenger ikke)… å gå i tog eller ha på t-skjorter, men at om du gjør det, så vil kanskje noen legge merke til det, og plutselig er jorden reddet, eller noe
Oatly
Post melk-generasjonen
Det er det svenske firmaet Oatly som har lansert begrepet post melk-generasjonen. De har omtrent alt du kan tenke deg av melkefrie «meieri»-produkter. Ikke bare drikkemelk, men kaffefløte, rømme, yoghurt, kremost… Oatly ser på post melk-generasjonen som en folkebevegelse. Og sier at man «ikke trenger å gå i tog eller ha på t-skjorter, men at om du gjør det, så vil kanskje noen legge merke til det, og plutselig er jorden reddet, eller noe». Og at deres tanker slår an, er bildet i denne artikkelen et uttrykk for. Deres slagord er nå å finne på gensere som er til salgs – ikke fra Oatly selv, men fra t-skjortebutikker.
Vi står overfor en ny æra, der melk fra dyr etter hvert blir forbipassert av plantemelk. Og som ernæringsfysiolog er det fint å se at produsentene blir mer og mer oppmerksomme på hva det er de skal erstatte. Slik at fettinnholdet ikke er for høyt, og at melken er beriket med kalsium og nødvendige vitaminer der det trengs, og at det i de fleste tilfelle er et rimelig innhold av protein i produktene også.
Bilde: Teelace.com
No Comments