Sunne og skjønne oppskrifter

Raita med pistasjnøtter

Skål med raita og dill innendørs

Raita med pistasjnøtter er det perfekte følget til min indiske bakte blomkål. Du kan lage denne med gresskarkjerner også, for dem som er allergiske mot nøtter.

En raita er en indisk versjon av tzatziki, for å si det sånn. Den er laget med basis i yoghurt og inneholder ofte agurk. Den raitaen jeg deler med dere, inneholder ikke agurk, men grønne, flotte pistasjnøtter.

Raita pleier ofte å være den avkjølende delen i det indiske måltidet – og det er viktig, ifølge ayurveda, det tradisjonelle indiske medisinske systemet. Min raita inneholder avkjølende yoghurt, men også hot, grønn chili. Det er bare å nyte!

Her er linken til den bakte blomkålen med indiske krydder – som altså denne raitaen passer som hånd i hanske til.

Og om det blir igjen rester av raitaen, kan du fint servere det sammen med annen type middagsmat. Selv norske fiskekaker fortjener litt indiske smaker ved siden!

Raita med pistasjnøtter

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
By Gunn Helene Arsky Serves: 4
Prep Time: 10 min

En kjølende, men likevel hot, saus som passer godt til all slags indisk mat og til fisk og kylling.

Ingredients

  • 2,5 dl soyayoghurt naturell eller vanlig yoghurt
  • 1/2 - 1 grønn chili, renset for frø og finhakket
  • 1 ts spisskummen, ristet i tørr panne og knust
  • 2 ss finhakket mynte
  • 25 g pistasjnøtter uten skall, hakkede
  • Salt og kvernet sort pepper

Instructions

1

Rør sammen alle ingrediensene til raitaen.

2

Smak til med salt og kvernet sort pepper, pynt ev. med mer mynte og dill.

3

Server raitaen ved siden av bakt blomkål, med kokt ris og eplechutney.

Notes

Du kan godt bytte ut pistasjnøttene med gresskarkjerner, det smaker også deilig.

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar