Yoga og helse

Sensommeren i 5-elementteorien

Sensommeren i yinyoga betyr et ekstra fokus på Milt- og Mage-meridianen. Dette er de to yin og yang organene som hører sensommeren til. Disse har blant annet med intellektet, hukommelse, konsentrasjon og evnen til studier å gjøre, i følge tradisjonell kinesisk medisin. Så om vi jobber med å balansere disse, vil vi kunne nære oss selv og andre med omsorg og medfølelse.

Sensommeren er forbundet med elementet Jord. I tradisjonell kinesisk medisin representerer Jordelementet Milten og Magesekken. Magen er det viktigste yangorganet og kalles for «det store kornlageret». Magen har ansvar for å nære de andre organene, naturlig nok. Men dette tillegges stor vekt i kinesisk tradisjonell medisin. Magen kontrollerer det å få noe – ikke bare mat, men også å motta kjærlighet, støtte og verdsettelse.

Milten er jordelementets yinorgan. I tradisjonell kinesisk medisin slår man milt og bukspyttkjertel sammen. Milten hjelper derfor Magen å transformere mat til energi og flytte denne energien rundt i kroppen. Milten kalles ofte for Transportministeren.

Gjennom disse organene kan vi la oss nære av sensommerens overflod – det modne kornet, de søte fruktene på trærne – men vi kan også ta vare på frøene som plantene nå slipper, og spare dem til neste vår. I oss selv kan vi sentrere oss, finne tilbake til sentrum i vår kjerne. Det sies i tradisjonell kinesisk medisin at Jord-elementet ikke bare har sin egen årstid, men at alle de andre elementene må kobles på Jord-elementet hver 72. dag for en 14-dagers periode, for å opprettholde sin styrke.

Jord-elementet i balanse

Om Jord-elementet i oss er i ubalanse, kan behovet for sympati bli overdrevet og umettelig, eller fullstendig uønsket. Vi kjenner alle mennesker som vi ikke kan forvente medfølelse fra, og de som ikke kan motta sympati eller hjelp i det hele tatt – den typen som sier: “Nei, jeg kan gjøre det selv.”

Slik kan du leve i harmoni med sensommeren
  • Nyt overfloden av frukt og friske grønnsaker: Legg merke til hver sorts egenskaper. Smaker, fasonger, farger, tekstur. Se på frøene, og reflektere over at i hver innhøsting ligger frøene til den neste.
  • Gi næring til andre: Gled deg over å gi, med oppmerksomhet, til andres behov. Det trenger ikke være stort. Et ord, en vennlig gjerning, omtanke er en flott gave som du kan gi i dag.
  • Vær bevisst på innhøstingen av livet ditt: Tenk på deg selv, dine relasjoner og arbeidet ditt. Hvilke deler av livet ditt bærer frukt? Hvor høster du mye? Hvor er det magert?
  • Tenk på hva du må gjøre for å gjøre deg klar for å gi slipp på høsten.
  • Praktiser yinyoga med fokus på å strekke forsiden av kroppen, og sidene av ribbena. Slå lett på Mage-36-punktet og Milt-21-punktet.
Sensommeren i 5-elementteorien

I yinyoga jobber vi i forhold til årstidene. Det betyr at hvilke stillinger vi praktiserer, varierer gjennom året. Men også at hvilket fokusområde vi legger i hver stilling, forandrer seg gjennom året. Årstids-teorien er det samme som 5-elementteorien fra kinesisk filosofi. Året deles i fem perioder, som hver tillegges ulike organsystemer og attributter.

Sensommeren:
  • Dato: 1.8-21.9
  • Yinorgan: Milt
  • Yangorgan: Mage
  • Element: Jord
  • Farge: Gul
  • Sanseorgan: Munn
  • Bevegelse: Sirkulere
  • Smak: Søt
  • Følelse: Bekymring
  • Matvarer: Hirse, bygg, gulrot, kål, squash, honning, potet, eple

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply