Sunn mat

Sliter du med urinveisinfeksjon?

Urinveisinfeksjon eller betennelse i urinblæren plager kvinner oftere enn noe annet helseproblem, bortsett fra forkjølelse. Menn har også blæreinfeksjoner, men mye sjeldnere. Infeksjonen oppstår som følge av at bakterier fra tarmen har forvillet seg opp i urinrøret og videre til blæreslimhinnen. Der kan de forårsake en betennelse.

Hvorfor får kvinner lettere urinveisinfeksjon?

Kvinnens anatomi gjør at vi lettere blir smittet enn menn. Du er spesielt utsatt for urinveisinfeksjon om du har samleie mer enn tre ganger i uken, om du allerede har en svekket allmenntilstand, eller om du fryser mye. Symptomene på urinveisinfeksjon er at du må tisse ofte, og at det gjør vondt og svir. Du kan også få feber og blod i urinen om det får utvikle seg.

Det er vanlig å behandle urinveisinfeksjon med penicillin og rikelig med drikke. I mildere tilfelle kan den kureres med tranebær.

Kan kosten forebygge urinveisinfeksjon?

Fordi urinveisinfeksjoner skyldes bakterier i avføringen som vandrer opp i urinrøret, er det ikke så underlig at kostholdet kan påvirke risikoen for å få urinveisinfeksjon, rett og slett ved å endre bakteriesammensetningen i avføringen.

Probiotiske melkesyrebakterier som er bra for fordøyelsen, er også gunstige for å forebygge urinveisinfeksjoner, viste en interessant finsk undersøkelse. Disse bakteriene finner du i blant annet fermenterte grønnsaker, visse typer yoghurt og syrnede melkeslag. I tillegg viste den samme studien at friskpresset fruktjuice også har en beskyttende effekt. Og det er ikke de store mengdene som skal til. To desiliter frisk fruktjuice per dag reduserte risikoen for urinveisinfeksjon med 34 %, mens samme mengde frisk bærjuice ga hele 72 % reduksjon. De som spiste syrnede melkeprodukter tre ganger i uken eller mer, hadde 79 % lavere risiko for urinveisinfeksjon enn de som spiste det sjeldnere enn én gang i uken.

Plages du av gjentatte urinveisinfeksjoner, kan det være forsøket verdt å bruke probiotiske melkeprodukter. Kjøp deg en juicepresse og lag juice av bringebær, tyttebær, jordbær, solbær, tranebær og multer. Men ikke tilsett sukker – da mister du hele den forebyggende effekten.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply