Sunn mat

Spis appelsin, det er nå den er aller best!

Hel og delt appelsin på kjøkkenbenk innendørs

Det er i disse tider at appelsinene smaker ekstra søtt og godt. Men en himmelsk smak bør ikke være den eneste grunnen til at du skreller deg en appelsin eller to. Her er et knippe helsefordeler med appelsinen:

Den er full av hesperidin – et kraftfullt stoff som kan senke kolesterolet. Det er jo smart! Det er mest hesperidin i den hvite midtstrengen og de tynne hinnene rundt hver båt, så spis alt!

Det høye innholdet av vitamin C er viktig i vintermånedene. Dette vitaminet styrker immunforsvaret ditt så du holder forkjølelsen unna.

Studier har vist at dersom du spiser en appelsin om dagen, så reduserer du risikoen din for slag med hele 19 %. Smakfull helseforsikring! Det ser ut til at det er herperidinet som virker, ved å senke blodtrykket.

Appelsinen inneholder limonin, et potent stoff som kan forebygge kreft i munnhulen, huden, magesekken, tarmen og lungene. Det viser seg at selv 24 timer etter inntak av appelsin, kan man måle limonin i blodet!

Har du tendenser til magesår, og tenker at det er dumt å spise syrlige appelsiner? Tenk om igjen! Appelsinene inneholder vitamin C som har vist seg å ta knekken på Helicobacter pylori, den bakterien som gir deg magesår.

Nå som du vet hvor bra appelsinen er – prøv denne deilige ostekaken med appelsin, eller hva med en frisk juice med gurkemeie, chili og appelsin?

 

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar