Utvalgt/ Yoga og helse

Yangyoga varmer og styrker

Jeg har skrevet mye om yinyoga her på bloggen tidligere. Ikke så rart, i og med at det er det jeg i hovedsak underviser. Rolig, ettertenksom og dvelende yinyoga er en nydelig og essensiell motvekt til dagliglivets stress og mas.

Men jeg får også lagt inn yangyoga i min egen praksis.

Hva er det, spør du kanskje?

Yin og Yang er de taoistiske begrepene som beskriver de to motsetningene som finnes i alt. Yin er mer innadrettet, passiv, kjølende og nedadgående. Yang er mer utadrettet, dynamisk, oppvarmende og oppadgående.

Det ene kan ikke eksistere uten det andre.

Når vi bruker disse begrepene i yoga, er yinyoga en langsommere praksis der stillingene holdes passivt i lengre tid. Det fungerer på de dype, tette (Yin) bindevevene og leddene i kroppen.

Yangyoga viser til en mer aktiv praksis. Det fungerer på (Yang) muskler og blodgjennomstrømming og bygger styrke, utholdenhet og fleksibilitet. Yangyoga bruker rytme (flow) og repetisjon (hatha).

Min form for yangyoga

Selv om ashtanga yoga og hot yoga også definitivt faller i yang-kategorien, så er den formen for yangyoga jeg (en sjelden gang) underviser (men OFTE praktiserer selv!), ikke veldig hard eller komplisert.

Det er ikke håndstående, spagat, bro eller halsbrekkende tempo. Og – jeg bærer med meg de medisinske prinsippene fra tradisjonell kinesisk medisin, med fokus på meridianer og årstider.

Med andre ord – det er en helt egen form for yogapraksis.

Yangyoga
  • Styrker og toner kroppen
  • Forbedrer fleksibilitet og sirkulasjon
  • Øker utholdenheten
  • Beroliger sinnet ved å invitere oss til å synkronisere bevegelse med pusten
  • Fjerner spenning og hindringer i kroppen slik at pusten og pranaen kan strømme
Kombinasjonen

Å kombinere både Yin- og Yang-elementer i din egen praksis gir en balansert opplevelse og kan ha en kraftig effekt på energinivået.

I en og samme klasse kan de også fungere fint. For eksempel, hvis du har lite energi, kan det å starte med noen Yin-stillinger være en god måte å lande på matten og komme inn i praksisen din. Så kan du øke utfordringene etter hvert.

Alternativt vil det å begynne med Yang og avslutte med Yin la deg føle deg rolig og jordet. Dette er en fin måte å balansere det før du skal legge deg.

Jeg har laget noen rene yangklasser. De har jeg laget med tanke på deg som trenger litt ekstra muskelstyrke (viktig for oss i overgangsalderen), til deg som trenger å øke hjertets og lungenes kapasitet, og til deg som er litt urolig og trenger bevegelse før det kjennes godt ut å hvile.

Her finner du yangyoga-videoer (og annen yoga!)

Hilsen Gunn Helene

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply