Yoga og helse

Yoga for vonde knær

Kvinne på yogamatte på gresset i hvilende sommerfugl yogaposisjon

Slitasjegikt betyr ofte vonde knær. Og det gjør vondt om du har leddgikt i knærne. Hittil har yoga vært omdiskutert for pasienter med betente ledd. Nå har en gruppe kinesiske forskere gjort en metaanalyse av de foreliggende dataene, og resultatene er spennende.

Sett med vår moderne tids medisinske blikk, kan den rolige fysiske yogapraksisen påvirke utøverens muskelskjelettsystem, immunsystem, nervesystem, sympatisk aktivitet og så videre. Spesielt kan yogaøvelser øke fleksibiliteten og muskelstyrken, balanseevnen, holde utøveren i form og lindre smerte. Hele kroppen nyter godt av yoga, og derfor har yoga stadig fått mer popularitet som en behandlingsform ved smerter i knærne som følge av slitasje- eller leddgikt.

I den foreliggende studien har forskerne sett på hvor effektivt yogaøvelser er for leddgiktpasienter når det gjelder smertereduksjon, å bli mer førlig og den generelle velværen. De har brukt to store databaser for medisinske forskningspublikasjoner. De fant 13 kliniske forsøk som totalt omfattet 1557 pasienter med leddgikt eller slitasjegikt i knærne. I alle studiene fant man at de som praktiserte yoga, hadde mindre smerter i knærne, de hadde mer velfungerende ledd, de hadde en bedre generell helse og den mentale helsen var bedre.

Hvorfor virker yoga mot slitasjegikt?

Forskerne kjenner fortsatt ikke eksakt til hvordan mekanismene bak effekten fungerer. Men de har en viss ide:

  • Yoga styrker strukturene rundt kneet slik at leddet blir mer stabilt. Dette er veldig viktig for de med gikt i knærne, da svake muskler i området er hovedårsaken til smerter og nedsatt funksjon i leddet.
  • Yoga trener deg til å plassere kroppen korrekt. Denne riktige måten å føre kroppen på gir hvile og stressreduksjon i knærne under yogapraksisen. (Og etterpå, vil jeg legge til – for det du lærer på matten, kan du huske på i hverdagen også)
  • Yoga påvirker hjertefrekvensen og lungekapasiteten. En roligere puls og dypere pust kan lette smerte ved å regulere det sympatiske og parasympatiske nervesystemet. Og dermed kan knefunksjonen øves opp, og kneet bli både mer stabilt og mer fleksibelt.

Her kan du lese mer om yoga og helse.

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar