Yoga og helse

Yoga og det enteriske nervesystemet

I tarmen vår befinner det enteriske nervesystemet seg. En stor ansamling av nerveceller som ofte kalles tarmens hjerne, og som er delvis selvstendig.

Hva er det enteriske nervesystemet?

Det enteriske nervesystemet er et flettverk av 100 millioner nerveceller som ligger i veggen i mage-tarmkanalen i hele dens lengde, samt i galleblæren, bukspyttkjertelen og urinblæren. Nervesystemet kontrollerer mage-tarmmotorikken, utskillelse av fordøyelsesenzymer i tarmkanalen og er en viktig faktor for kroppens kjemiske likevekt (homeostase). Nervecellene her kan både aktivere og hemme signaloverføringer. Det er en separat enhet i det autonome (ikke-påvirkelige) nervesystemet, i tillegg til det sympatiske og det parasympatiske systemet. I visse situasjoner kan “tarmens hjerne” påvirkes og overstyres av det autonome nervesystemet, for eksempel når du er stresset.

Det er derfor du kan få løs mage når du er stresset og nervøs, for eksempel. Og det er også det enteriske nervesystemet som gir deg «magefølelsen» rundt folk du møter, situasjoner du er i. Og sommerfugler i magen når du er forelsket.

Det enteriske nervesystemet er også nøye koblet til millioner av immunceller.

Yoga og det enteriske nervesystemet

Til tross for at tarmens «hjerne» er selvstyrt, kan den altså påvirkes ved for eksempel stress. Men det motsatte er også tilfelle, noe vi kan dra nytte av i yoga. For forskning viser at yoga kan forbedre forbindelsen mellom kropp og sinn, slik at du bedre kan fornemme hva som er på gang i mage-tarmsystemet.

Denne bedrede forbindelsen kan også være en medvirkende årsak til hvorfor regelmessig yogapraksis både kan påvirke fordøyelsen i riktig retning og kan bedre humøret ditt betraktelig. Yoga stimulerer det parasympatiske nervesystemet ved å tilrettelegge for hvile og fordøyelse.

Lyst til å prøve deg? Her er en lite yogasekvens du kan praktisere hjemme på stuegulvet!

Les gjerne mer fra Harvard Medical School om denne spennende forbindelsen her.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply