MENUMENU
Yoga og helse

Yoga og pust for bedre blodtrykk

En jevn og dyp pust er noe av det første du møter i yogaklassen, uansett stil. Og nå viser forskning at hvis du lærer deg å kontrollere pusten din, så kan du også senke blodtrykket ditt. Årsaken er å finne i nervesystemet.

Det er de samme nevronene i det sympatiske nervesystemet som kontrollerer pust og blodtrykk, forteller australske forskere til den britiske avisen Daily Mail. Så når du i yoga lærer deg å puste dypt og rolig, vil du også sakte, men sikkert senke blodtrykket ditt. Dyp pust kan også forbedre den generelle hjertehelsen din og øke det totale oksygenopptaket i alle kroppens celler.

Firkantpust – yogaøvelse

Dette er en enkel måte å få kontroll over pusten på. Sett deg på en stol eller på gulvet, gjerne med bena i kors. Det viktigste er at ryggen er rett, at du har kontakt med sitteknutene ned i underlaget. Så om du sitter på en stol – sett deg litt ekstra frem på kanten av stolen.

Firkantpusten foregår slik: Trekk pusten rolig inn mens du teller til fire. Hold pusten inne mens du teller til to. Slipp pusten rolig hele veien ut mens du teller til fire. Hold pusten ute mens du teller til to. Fortsett med denne pusterytmen i 5-10 sykluser mer. Om du syns det kjennes greit ut, kan du etter hvert øke til fire tellinger når du holder pusten også, så firkanten din får like lange sider.

Hva er høyt blodtrykk?

Forhøyet blodtrykk eller hypertensjon er ikke en sykdom, men en betydelig risikofaktor når det gjelder å utvikle hjerneblødning, hjerteinfarkt eller nyreskade. Blodtrykkssenkende medikamenter ligger høyt på listen over de mest kjøpte legemidlene i Norge, men det er også mulig å senke blodtrykket uten å bruke medikamenter. Dette kan du oppnå ved å gå ned noen kilo dersom du er overvektig, og gjøre visse kostendringer som for eksempel å redusere inntaket av salt og alkohol, og å øke inntaket av kalium fra grønnsaker. I tillegg er det vist at fiskeolje og spesielt omega-3-fettsyrer kan medvirke til å senke blodtrykket hos personer med moderat forhøyet blodtrykk.

 

Vil du øke inntaket ditt av blodtrykkssenkende kalium? Prøv deg på denne smakfulle frokostjuicen med grønnkål!

Subscribe & Follow

Du vil kanskje også like

Ingen Kommentarer

Legg igjen en Kommentar